انتحاری / Suicide

هر که دارد هوس کرب و بلا ، بسم الله...

انتحاری / Suicide

هر که دارد هوس کرب و بلا ، بسم الله...

کار برای خدا...

شهید استاد مرتضی مطهری:

کار برای خود کردن نفس پرستی است.

کار برای خلق کردن بت پرستی است.

کار برای خدا و برای خلق کردن شرک و دوگانه پرستی است.

کار خود و کار خلق برای خدا کردن توحید و خدا پرستی است.

کار برای خدا یعنی چه؟

۱-کاری که برای خدا باشد توسط کننده آن اظهار نمی شود:

شهید حسین خرازی:اگر کار برای خداست، گفتنش برای چیست.

۲-کار برای خدا و برای خدا کار کردن با هم متفاوت هستند.

شهید آوینی: کارتان را برای خدا نکنید، برای خدا کار کنید. تفاوتش فقط همین قدر است که ممکن است حسین در کربلا باشد و من در حال کسب علم برای رضای خدا…!



 

۳-برای اینکه بتوانیم برای خدا باشیم، باید از داشته ها و تعلقات دنیوی مان بگذریم. و برای ترک تعلقات و رسیدن به رضای الهی باید همیشه دلمان و وجودمان و همه چیزمان با خدا باشد و هر لحظه با یاد او باشیم.

شهید همت: برای این که خدا لطفش و رحمتش و آمرزشش شامل حال ما بشود و برای این که از همه چیزمان بگذریم باید شبانه روز دلمان و وجودمان و همه چیزمان با خدا باشد، این قدر پاک باشیم که خداوند از ما راضی باشد.

۴-کسی که برای رضای خدا کار می کند هرگز شکست نمی خورد چراکه پیروزی در درون رضای خدا نهفته است و کسی که هدفش رضای خداست فقط به فکر انجام وظیفه است. نتیجه هر چه باشد.

امام خمینی: اگر کار برای خدا باشد که شکست ندارد.

شهید همت: ...و همه چیز (باید) برای رضای خدا باشد که اگر شد پیروزی درونش است چه بکشیم چه کشته بشویم. اگر این چنین باشیم پیروزیم، و هیچ ناراحتی نداریم و شکست برای ما معنا ندارد.

۵- کسی که برای رضای خدا کار می کند هر گز مغبون و متضرر نمی شود چرا که برای کسی کار می کند که سریع الحساب است و ذره ای از عمل خیر هم از چشمش نمی افتد و یا مثل انسان ها دچار فراموشی نمی شود. برعکس انسانها که....

آیت الله حکیم همیشه می گفتند : « برای خدا کار کنید ، اگر برای انسان ها کار می کنید ، بدانید که انسان از نسیان خلق شده است و فراموش خواهد کرد . پس برای خدا کار کنید و هر قدمی برمی دارید برای خدا باشد تا مغبون نشوید » .

۶-کسی که برای رضوان الهی عملی انجام می دهد نباید هیچ چشم داشت و توقعی از مردم  برای تشکر و قدردانی و... داشته باشد.

امام خمینی: اگر این راه را برای خدا می روید، اگر این طریق را برای خدا طی می کنید، افسرده نباشید از این که به شما اعتنا نمی شود؛ خداوند به شما عنایت دارد. کوشش کنید که راه برای خدا باشد، کوشش کنید که چشمتان را از مخلوق، از ما سوای خدا ببندید. توجه تان به این نباشد که اگر خدمتی برای خدا می کنید، دیگران پیش شما بیایند تواضع کنند.

۷-فردی که در جهت رضای خداوند کار می کند و به فکر رضای خداست، باید تسلیم مشیت الهی باشد، چه سخت و چه آسان. بلکه تمام سختی ها و مشکلات برایش چون عسل شیرین باشد.

امام راحل: عمده، مشیت خداوند است که هرچه او بخواهد، همان، خوب است و چون عسل شیرین و باید با آغوش باز، پذیرای آنچه او می‌خواهد باشیم و از هیچ چیز نگران نباشید.

یا جمله حضرت زینب سلام الله علیها در خطبه معروفشان(بعد از واقعه عاشورا) که فرمودند: ما رایت الا جمیلا! 

۸-شخصی که در جهت قرب خدا عمل می کند، افسرده نمی شود، نمی ترسد، شک نمی کند، مایوس نمی شود، متزلزل و خسته هم نمی گردد.

امام خامنه ای:  پیروزى جزو نعمتهاى خداست و امام به پیروزى علاقه مند بود نه این که علاقه مند نبود یا بى رغبت بود اما آنچه او را به سوى آن هدفها پیش ‍ مى برد، تکلیف و عمل به وظیفه ى الهى بود؛ براى خدا حرکت کردن بود. چون انگیزه ى او این بود، لذا نمى ترسید؛ شک نمى کرد؛ ماءیوس نمى شد؛ مغرور نمى شد؛ متزلزل و خسته هم نمى شد. اینها خاصیت عمل به تکلیف و عمل براى خداست .

۹-چنین کسی اعتماد به نفس و اطمینان بالایی دارد و همین پشتوانه باعث قدرت و استقامت بالای او در برخورد با مسائل شده و لذا پیروز می گردد.

حضرت امام خمینی: اگر قیام برای خدا باشد، پشتوانه خدا باشد، یک طمأنینه ای در نفس پیدا می شود که دیگر شکست توی آن نیست؛ یک حالت نفسانی در انسان پیدا می شود برای اینکه به یک قدرت لایزال متصل شده است.

۱۰-اگر کار برای خدا باشد، راه برای انسان باز می گردد و بن بست وسرخوردگی و یاس وجود ندارد.

دکتر احمدی ن‍‍ژاد: اگر کار برای خدا شد، راه برای انسان باز می‌شود و بن‌بست و سرخوردگی و یاس وجود نخواهد داشت و در چنین صورتی حتی هر روز و هر لحظه افق و دریافت متعالی و جدیدی پیش روی انسان قرار خواهد داشت و...

۱۱- چنین شخصی همیشه با طراوت و با نشاط و نو خواهد بود.

دکتر احمدی ن‍‍ژاد: اگر کار برای خدا باشد.... و انسان همیشه با طراوت و نو خواهد بود. چه‌ آنکه حضرت امام(ره) در سن 89 سالگی طراوت یک جوان 25 ساله را داشتند و هر روز نیز بر طراوت ایشان افزوده می‌شد.

۱۲-کار برای خدا یعنی صفا و خلوص و اخلاص داشتن و گذشتن از منافع مادی و شخصی.

امام خامنه ای: انقلاب ما که پیروز شد، به برکت صفا و خلوص و اخلاص و کار برای خدا و بلند شدن از سر منافع مادی و شخصی بود.

۱۳-کار برای خدا یعنی نیت اعمال که روح آن هاست متفاوت می شود اگرچه ممکن است شکل و ظاهر آن فرقی نکند.

امام خامنه ای: در اسلام ، به جهت کار خیلی توجه شده است . مثلاً‌ در عبادات می گویند : باید قصد قربت کرد. قصد قربت ، یعنی همان جهت گیری و این که انسان کار را برای خدا انجام دهد و در جهت رضای الهی باشد. شاید ظاهر و شکل مادی کار ، خیلی هم فرق نکند. روح کار فرق می کند.

۱۴-انجام کارها برای خدا باعث هدر رفتن زحمات شیظان (و کوتاه شدن دست او از نفوذ و فاسد کردن اعمال) می گردد.

گوینده نامشخص ولی جمله منطقی و به جایی است: برای خدا ازدواج کردن نتیجه اش هدررفتن زحمات شیطان است.

۱۵-کسی که برای رضای الهی می خواهد کاری بکند، تعیین تکلیف نمی کند، بلکه دنبال تکلیف وارده در هر لحظه می گردد تاهمان را انجام دهد(هر چه باشد).

گوینده نامشخص ولی جمله منطقی و به جایی است: در محضر حضرت حق سعی کنیم تکلیف خودمان را بفهمیم نه اینکه برای خدا تعیین تکلیف کنیم.

۱۶-برای انجام کار ها برای خداوند باید ابتدا از ظلمت ها وتاریکی ها بیرون برویم. وادعیه انسان را رد این راه بسیار کمک می کنند.

امام خمینی(ره): این ادعیه انسان را از این ظلمت بیرون می برد. وقتی که از این ظلمت بیرون رفت، انسانی میشود که برای خدا کار می کند ، کار می کند اما برای خدا ، شمشیر می زند برای خدا، مقاتله می کند برای خدا ؛ قیامش برای خداست.نه این است که ادعیه انسان را از کار باز می دارد.

۱۷-خداوند به کاری که برای او باشد برکت می دهد، یعنی کمک کرده، کم ها را بسیار بالا برده و رشد می دهد.

امام خامنه ای: کار خودتان را جهاد فی‌سبیل‌اللَّه بدانید؛ احساس خستگی نکنید و..... خدای متعال هم برکت خواهد داد. خدای متعال به آن تلاشی، به آن کاری، به آن نیت و عزمی که در این جهت باشد، حتماً برکت می‌دهد و کمک می‌کند؛ کما اینکه در طول این سی و دو سال تا امروز خدای متعال به ما کمک کرده. بدون اراده‌ی الهی، امکان نداشت یک ملتی بتواند در مقابل استکبار جهانی بایستد.

۱۸حتی کارهای خیر و خوب هم ارزششان به خلوص آنها بستگی دارد و در راه خدا حتی به اندازه خردلی هم نباید انحراف نیت داشته باشیم.

آیت الله علم الهدی: ارزش کار خیر به خلوص نیت و انجام این عمل برای رضای خدا است.

قسمتی از وصیت نامه شهید جمال دشوری:...اینرا بدانید، عمل اگر خالص باشد نتیجه آن پرثمر خواهد بود پس برای تمام موضعگیریها خدا را بیاد آورید و بدانید که اگر ذره حتی به اندازه خردلی انحراف نیت داشته باشید در روز قیامت جوابی برای خدا نخواهید داشت.

۱۹- انسان باید کارهایش را برای رضای خدا انجام دهد تا مستحق پاداش گردد.

آیت الله علم الهدی: مومن باید زرنگ و باهوش باشد، یعنی هر کاری را برای رضای خدا انجام دهد تا پاداش اخروی شاملش شود.

۲۰- در انجام دادن کارها برای خدا یک سری عواملی هستند که به آنها ضریب می دهند و حتما باید آنها را در نظر گرفت از جمله زمان و مکان و شرایط سیاسی، عاطفی و... وگرنه چه بسا عملی ظاهرا برای خدا باشد اما بی ثمر و نابجا.

حجة الاسلام قرائتی:..اما کار برای خدا، یک چیزهایی ضریب کار برای خدا را بالا می‌برد. مثلاً آب دادن به تشنه فرق می‌کند با آب دان به سیر. یا آب خنک در تابستان دادن با آب خنک دادن در زمستان فرق می‌کند. زمان فرق می‌کند یکبار جلوی شاه می‌گویی مرگ بر شاه یکوقت می‌روی سر قبر شاه می‌گویی مرگ بر شاه دیگر فایده‌ای ندارد زمان ارزش کار را پائین و بالا می‌برد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد